tisdag 1 januari 2013

mitt 2012

Januari


Tolvslaget. Inledningen till det nya året. Jag och Jocke bestämde oss för att
det var dags nu, efter månader av diskussioner, nu skulle även vi försöka få
barn. Tänk om vi vetat då att vår egna lilla knut skulle födas 9 månader senare?

Första helgen i januari åkte vi på vår årliga minisemester. Vi hade turen att det
blev något fel med bokningen, så att vi fick ett billigare rum men en gratis
trerättersmiddag istället. Wiihoo
Den 21:a januari kom chocken. Jag var gravid! Det gick fortare än vad vi båda
trodde var möjligt, men det var en av de lyckligaste dagarna i vårat liv.

 

Februari


I början av februari var det dags för lilla Toves dop. Det var även då som vi
berättade för Anneli och Christian att även vi väntade smått, vi kunde inte
hålla oss längre!
Första gången som vi fick se knuten, runt vecka 8. På kvällen innan drabbades
jag av extrema magsmärtor så att jag bara låg och skrek, (som jag minns det nu
var det värre än värkar).  Vi blev väldigt rädda för missfall och fick tid på
sjukhuset. Väl där fick vi världens finaste på skärmen, då bara 2 cm lång.
 
Vecka 10. Magen började så smått synas.
Det blev en del fester med nära vänner under vintern och vårern

Mars

Ellinor kom hem med SunnyD, precis som Juno dricker i filmen när hon ska ta
gravidetstest. Vi firade den kommande bebisen med en brunch.
För att slå ut alla rykten kom jag ut på facebook att jag var gravid, tydligen med
en rätt kontroversiell bild och text. Läs mina tankar om det här och här

hela klassen åt tacos och sov över i skolan

Fick låna fina Michelle som modell till skolarbete

Umgicks såklart massor med peppe&kribbe och deras Tove, som då var så liiiten

April

 
I April hände det inte så mycket. Men i slutet av månaden flyttade jag och Jocke
ihop på "riktigt"!

Började sortera och gå genom bebiskläder...

Jag och Jocke tog många promenader och "upptäckte" Vagnhärad
Vecka 19. Magen växte och även illamåendet. Fick göra extra ultraljud för att
se att den lille växte som han skulle.

Och valborg firades hos oss med alla vännerna


Maj

 
I början av maj fick vi se lille vildingen igen. Vi fick nu reda på att det var en
liten kille vi väntade och vi blev överlyckliga. Läs om ultraljudet här
Jockes farfar fyllde 70 och det blev fest. Exakt halvvägs in i graviteten
det var väldigt jobbigt i skolan. Med såväl plugg och illamående, men framförallt
folks blickar och åsikter. Valde att provocera lite med en speciell tröja
 


Vi fick se vår söta ännu en gång, eftersom han varit för vild för alla mätningar
gången innan


och jag blev allt rundare och började dessutom lida av bäckenbottensuppluckring

juni

klassen kom allt närmare varann lagom till "slutet" och även min lilla knut fick
en plats på lakanet vi gjorde till flaket
av allt som hände i juni var stundenten det bästa.


äntligen, trodde aldrig att jag skulle orka hela vägen fram. att vara gravid medan
jag gick i skolan var värre än jag någonsin kunnat ana, på alla sätt

 

midsommar med alla vänner firades hos oss!

Juli

Envis som sjutton jobbade jag från studenten tills jag var i 30e veckan, även
om jag mått mycket bättre av att vara ledig. Jag var allmänt bitter, trött,
illamående, irriterad, ledsen, och arg. Hatade att vara gravid och insåg att jag
inte njutit en sekund av detta "tillstånd". Längtade mer än någonsin efter slutet,
medan bebis om och om igen gjorde sig påmind i form av konstant sparkande.
Klarade jobbet i alla fall.
Lagom till att jag slutade jobba och spy, började sammandragningarna. Vi åkte
in och ut från förlossningen resten av tiden. Fick tillsägelse att ta det lungt för att
 inte starta något i förtid, och åt värkhämmande som gjorde mig ÄNNU tröttare.
Hände därför inte så mycket den månaden, satt mest
Och svettades. Det var en varm (hemsk) sommar

och satt lite till, och hade ont överallt. var rätt bitter

Augusti

 

Vi förberedde allt vi kunde inför bebis ankomst

Fortsatte åka in och ut från förlossningen, det var tråkigt

En dag kom Evelina över och fixade mina naglar


Vi gick på Tobbe och Krisses bröllop där Jocke var bestman

njöt av sommarens sista dagar

Umgick med vänner, och hade kräftskiva hos oss, med mycket dramatik haha

blev allt rundare och exploderade

umgicks mer med vänner, badade och så, hade sammandragningar
 

September

 

I vecka 37 fick vi se vår bebis på ultraljud igen. Eftersom jag var så himla stor
blev barnmorskan orolig över bebisens storlek, men han var normalstor



Har inte så mycket minne av vad som hände i September.
Väntade mest. Var på förlossningen fler gånger. Sista
söndagen innan han föddes sa jag att jag vägrade åka in fler
gånger utan att ha en bebis med mig hem, och så blev det ju
Runt 1 på natten, den sista bilden som finns på mig innan Melwin föds. Väldigt
glad, det är KUL att föda barn!!

Tidigt på morgonen, så var han där, störr glädje finns inte. Ni kan läsa om mina
första tankar om förlossningen här och dessutom min förlossningsberättelse

Första tiden på BB
 
Så här pigg ser man ut de första dagarna med en nyfödd bebis. Det var läskigt
att komma hem, vi pratade mycket om att hur BB kunde låta oss ta hand om en
bebis helt själva! Vi visste ju ingening, väldigt läskig känsla. Men ändå, det, mest
naturliga i världen, man behöver inte mycket hjälp. Även om det tar några nätter
innan man kommer på hur man ska kunna sova så mycket som möjlig.

Oktober

Den första tiden är omtumlande, Man vet att dessa dagar aldrig kommer tillbaka,
att det bara är här och nu som gäller. Och att det dessutom bara är under 2 veckor
som vi är hemma alla tre tillsammans, innan pappan måste tillbaka till jobbet. Och
det är under den här tiden som alla nära och kära kommer på besök, och man stolt
visar upp underverket. Men mellan varven ligger man i sängen och myser medan man
käkar kilovis med choklad, och då och då vågar sig ut på promenad med vagnen.
Läs om vår första tid hemma häääär

Som förälder blir man lycklig och stolt över varje småsak. Som att lillskiten redan
som nyfödd kunde lyfta sitt huvud, så duktig ;)
Om man tror att man ska få någonting gjort de första veckorna så tror man fel.
Det blir mest att sitta på soffan med en sovande bebis, och det finns faktiskt
ingenting annat man skulle vilja eller orka med. För det är ju så mysigt.
Och denna veckan var jobbig. Det var då han bara skrek och skrek, timme efter
timme, ocg vi knappt sov något. Han skrek på dagarna också, trodde jag skulle'
gå under av trötthet. Och om jag ska vara ärlig var det så jag föräntade mig
att livet med bebis skulle vara. Nada sömn och en arg unge, för det var så folk
sa att jag skulle få det när jag berättade att jag var gravid. Men vid veckans slut och
några dagars kur med miniform-droppar gick panikskriket över, och han blev en
snäll bebis igen.
Vi fikade några gånger med Anneli och Tove på Marsipangården, som riktiga
"Latte-morsor"
Som nyblivna föräldrar har man en del knep för att få sin bebis att somna. Ena
veckan turades vi om att gå omkring med vagnen på natten så att den andra fick
sova en stund. Men sedan fick vi låna denna overall, som man bara behövde dra
upp dragkedjan på så somnade han!

November


I början av november fyllde lilla Tove 1 år, och då blev det barnkalas. Melwin sov
som vanligt större delen av dagen
Jag och Melwin umgicks ofta med kompisar, bland annat hade vi Julia över
en hel del, och vi träffade en hel del andra också
Jag behövde barnvakt för första gången, när jag skulle till
frisören och få en välbehövd klippning. Och såklart var det
Melwins morbror/gudfar som fick äran!

Jag hade äran att vara magsjuk 3 gånger. Och det var hemskt
Äntligen fick vi iordning i sovrummet, när de kom och tapetserade som de har
pratat om sen vi flyttade in i april. Tydligen hade de tappat bort de papprena..

Melwin gorde ultraljud och vi fick veta att hans blåsljud äntligen vuxit bort efter
två månader. Skönt!


Lagom till sin tvåmånadersdag insåg Melwin att han hade händer, och har tuggat
på dom varje dag sedan dess

December

Vi hade en perfekt första andvents-helg, med massa mys och så marknad såklart

Min morbror fyllde år, och Melwin fick då träffa hela tjocka släkten
Vi tog kort på bebis och skickade runt som julkort! Så söt
julhandlade några gånger, åkte in till Nyköping en dag med Michelle
Under tredje advent gjorde jag och min syster som vanligt innan jul, vi skapade
kaos i köket i form av julgodis
 


Det var mycket snö i december, och kallt, så jag och Melwin stannade ofta inne och
 myste massor

Melwin firade sin första jul, både här och där, och fick mängder med fina julklappar

Jag och Jocke var själva för första gången på... ja ungefär hela året, eftersom Melwin
legat i min mage sedan början av Januari

på hans tremånadersdag var det dags för vaccinationen, som inte var så mycket
värre än att bebis blev lite trött
Nyår 2012. Med tanke på allt som hänt under året som vi inte hade en aning om
samma tidpunkt för ett år sedan, kan man inte låta bli att undra vad som kommer att ha
hänt om ett år. Tänk att för ett år sedan existerade inte vår bebis överhuvudtaget
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar