onsdag 17 april 2013

bebisbröd

Jag har tyckt det där med mellanmål är krångligt, vad får man ge och vad inte? Hur varierar man på bästa sätt? Det smidigaste är att ge fruktpuré, majskrokar, smörgåsrån med pålägg, eller rysk yoghurt med bär. Jag ville ge Melwin smörgås som han kan äta själv, jag tänkte att det var bra träning för finmotoriken. Tyvärr har jag haft svårt för att hitta bröd som han kan äta och som han inte sätter i halsen. Så tills han har fått in snitsen (och fått flera tänder) så kan han äta ett bröd som är utformat till bebisar, som är så mjukt att det smälter i munnen! Jag har inte bakat så mycket bröd och valde därför ett recept från Internet så att jag slipper misslyckas själv hehe. Detta bröd fann jag här. Det svåra med bröd till barn är att de flesta recept innehåller salt, vilket man inte får tillsätta. Det är brödet innehåller socker, så man väljer själv hur dåligt man tycker det är. Jag valde att ha socker i, eftersom det var i sådan liten mängd och säkert är bra för jäsningen eller något ;)

INGREDIENSER

-75g smör
- 1,5 dl mjölk
- 1 paket jäst
- en gnutta socker, valfritt
- ca 6-7 dl mjöl
- 2 ägg (en av äggulorna till pensling)

SMÄLT smöret och värm upp mjölken till lagom temperatur. Smula ner jästen i en bunke och rör i vätskan. När jästen är upplöst ha i resten av ingredienserna. Knåda degen och låt jäsa i 30 minuter.

 Sedan ska degen knådas igen, och delas upp i jämnstora bitar som man rullar ut och låter jäsa i ytterligare 30 minuter. 
Efter jäsningen bör brödrullarna ha växt ihop med varandra.  Pensla med äggulan och in i ugnen på 175 grader i 20-25 minuter.
 Lätt att bryta bitar från och frysa in. Jag tyckte dom var goda, och Melwin också! Och inte sätter han dom i halsen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar