onsdag 7 november 2012

"and there you have it! i'm born to be a mum"


Livet som småbarnsförälder.. Vad kan man säga annat än att det är ett välordnat kaos.

Tvättar du så äter jag
Vyssjar du så städar jag
Sover du så matar jag
Byter du på? Då duschar jag!
Håller jag så tar du upp
Fixar du mat så vaggar jag
Medan jag ammar så vilar du
Tröstar du så stänger jag av
Handlar du så exploderar jag?
Oj glaset gick sönder
Plockar du upp så lägger jag mig?
Tar du natten annars går jag av?
Ikväll myser vi framför en film! Okej, bebis är kinkig, ta det någon annan kväll?
Åh vad skönt det ska bli att sova! Hoppsan, bebis vill äta en gång i timmen, sover imorgon
Vi ska vara där om tio minuter, klär du på honom? Oj han bajsar, jag byter sen åker vi! Nu blev han hungrig, ringer du och säger att vi kommer senare? Han spydde, byter du kläder så gör jag mig iordning?

Om och om igen. Blöjbyte, matning, läggning, ändlösa promenader för att bebis ska sova och den andra får en stunds vila. Och sedan skriker han.
Att göra allt för underlätta för varandra, Och drömma om att en dag, om ett bra tag, kunna få en timme, bara du och jag.
Men så, en tår i ögat, ser de två finaste varelserna på jorden sova kind mot kind.
Ett svagt leende i mungipan när du kryper ner under mitt täcke mitt i natten så att vi ligger alla tre under ett och samma täcke.
Den stora värken av lycka i hjärtat när jag vaknar på morgonen och möts av ett skrattande ansikte, och jag vet att för honom, är jag hela världen. För honom betyder jag allt.

Jag har aldrig varit lyckligare i hela mitt liv. Det är som att jag den där torsdagsmorgonen för snart sex veckor sedan hittade hem, mitt hem. Förstår du? Som om man liksom gått genom livet utan att höra till, utan att veta vad jag ska göra, men nu är han här. Själva anledningen till att existera. Och då lever jag igen, helt plötsligt har man något som binder en på jorden, som skulle jag sväva iväg utan dig, utan er.
Det finns ingenting jag hellre skulle göra, ingenstans jag hellre skulle vilja vara, än att vara här med dig, just nu.
Vem behöver ett välstädat hem, duscha varje dag eller sova en hel natt utan avbrott.. När man har det finaste livet kan ge. Det är ren och skär glädje

Älskar er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar