söndag 25 november 2012

lilla melwin-pelwin har mått dåligt

Melwin gjorde mig riktigt orolig igår kväll. Vi var över hos Malin med Carl-David och Julia, och hade en jätte trevlig kväll. Det var sista gången jag får träffa Carl-David innan han åker till Thailand ett halvår, jag kommer sakna honom jätte mycket, känns lite sorgligt att säga hejdå nu liksom. Vi kollade på film, pratade och myste med ost och kex. Allt var jätte bra förutom  Melwin.. Han var så himla varm att han svettades, till och med hårbotten och benen var alldeles fuktiga. Så han fick ligga i bara blöja för att kylas ner, och så hade vi öppen dörr för att släppa in lite frisk och kall luft. Men han var ändå så himla varm och krånglade med maten (mer än vanligt). Under hela kvällen åt han kanske 10 minuter sammanlagt de två gånger jag försökte mata honom, till skillnad från de 20-30 minutrarna som han brukar äta per gång, var tredje timme. Dessutom sov han knappt något under dagen. I vanliga fall sover han sammanlagt runt 4-6 timmar mellan 10 och 18, men igår var det bara runt 4 timmar mellan 10 och 00. Stackars liten. Så i bilen på väg hem (Carl-David körde, han har fått körkort!!!) fick Melwin sitta med bara kläder, utan overall och så, för att kyla ner sig.  När vi kom hem skulle vi ta tempen, men det gick inte så bra. Vi har en rumptermometer eftersom det var det apotekspersonalen rekomenderade. Egentligen hade vi tänkt köpa en örontermometer, men de sa att den här visade mer tillförlitliga resultat och var bättre att använda på så små barn. Det var fel. När man använder rumptermometer hinner man inte läsa av resultatet innan bebisen bajsar. Efter ett par försök gav vi upp, men det var säkert skönt för Melwin som inte bajsat sen i tisdags. Istället fick Jocke Melwin att somna så lade vi ner honom i hans säng istället. Problemet för mig var då att eftersom Melwin knappt ätit på hela kvällen höll mina bröst på att explodera. Det är svårt att förklara den känslan för någon som aldrig ammat, men det gör ooont. Och eftersom jag fortfarande inte köpt någon bröstpump fick jag handmjölka, men det gick bra. ´Var liksom tvungen, är livrädd för mjölkstockning! Hursomhelst vaknade inte Melwin fören halv 6 då han¨åt. Han hade då sovit i 5.5 timme utan uppehåll, och inte ätit ORDENTLIGT sen halv 6... Lilla skrutt! Han sov sedan vidare i sin säng till halv 9 då Jocke flyttade över honom till mig så att han åt och somnade om bredvid mig till klockan 11. Då åt han en slurk och sov en stund till på min arm. Så idag kom vi upp sent, men ville att Melwin skulle få sova så mycket han behövde. Han mår bättre idag i alla fall!



Förutom kvällen igår hann vi med rätt mycket under dagen. Vi åt en sen mysfrukost som även Melwin var med på. I vanliga fall brukar han sitta i sin babysitter, men igår ville han vara i famnen, kanske för att inte mådde riktigt bra? Sedan kom Melwins farmor över en stund för att mysa med lillkillen. Under tiden diskade jag, och började gå genom jättesäcken med bebiskläder som vi fått av en granne. Jag kom väl halvvägs ungefär. Kul att Melwin för en gångs skull var vaken när han träffade sin farmor, annars sover han mest. Sedan åkte vi ner till Trosa för att hälsa på Melwins gudmor Karin som var hemma från Linköping över helgen. Vi fikade och så där, jätte trevligt. Synd bara att Melwin var rätt kinkig, han är alltid det när vi träffar Karin, dumt nog. Oftast är han ju trots allt jätte glad.
 
Fredagen var däremot lugn. Vi åt middag och godis framför tvn, och Jocke somnade tidigt. Melwin var vaken och glad större delen av kvällen. Han har börjat med det den senaste veckan, att vilja vara med på kvällen, och somna för kvällen vid 23 ungefär. Man skulle ju helst se att han somnade liiite tidigare på vardagar, men det är svårt att bestämma det nu när han är så pass liten. Så länge som han sover på nätterna och längt in på morgonen är det inge fara. Och det är ju bra mysigt när han vill gosa med oss på kvällarna.
 
lite bilder från de senaste kvällarna





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar