måndag 10 september 2012

"jag vill kunna kramas igen utan att det är något mellan oss" -Jocke


Ännu en ny vecka. Kommer närmare och närmare för varje dag, det är ju inte särskilt konstigt då att man börjar bli nervös! Varje vecka planlägger jag vissa saker som jag ska göra, sådant som jag vill ska vara gjort innan bebis kommer - jag antar att man kan säga att jag "boar". Förra veckan tvättade jag alla fönster och klippte gräset. Den här veckan ska jag städa. Så idag har jag dammat, dammsugit och torkat golvet i hela lägenheten. Senare i veckan tänkte jag städa toaletten. Det fungerar inte riktigt att planera in något varje dag, det beror ju helt på hur mycket ork jag har den dagen och hur länge jag sover (och hur uutråkad jag är). Annars under dagarna försöker jag få undan vardagssysslorna, som att ta hand om disken och tvätten, samt hålla det fräscht i köket. Så som jag vill att det ska se ut när vi kommer hem från BB helt enkelt! Skulle ju inte vara så kul att komma hem med en nyfödd bebis till en skitig lägenhet, och då varken ha ork, tid eller lust till att städa, speciellt om man får gäster hela tiden.

Även denna helg har varit händelserik det känns liksom som att man försöker pressa in så mycket aktiviteter som möjligt på den lediga tid man (Jocke) har. Under fredagen så åt vi en mysig middag hemma, och åkte sedan över till Pepper och Kribbe. Där kollade vi på världens längsta film, Rose Red. Jocke sov nog hela filmen skulle jag tro, så därför kollade vi bara på de två första timmarna innan vi åkte hem och las oss - Jocke skulle nämligen jobba på nästa dag. På lördagen tog jag det lungt (som vanligt), och gjorde en kycklingpaj som Dennis skulle ha med sig på en kräftskiva (ja,jag är en jätte snäll syster, jag vet). På kvällen myste vi framför tvn med varma mackor innan det blev full rulle. Först åkte vi till Hunga till Tobbe, för att sedan åka hem till honom i Gnesta och hämta grejer, och dessutom hämta upp Pelle och hans syster och skjutsa även dom till Hunga. Där var det någon typ av tillställning - vet inte riktigt om man kan kolla det fest riktigt. En del folk, massa hundar och gitarrspelande. Vi stannade inte så länge där, utan åkte till Peppe och Kribbe där även Krisse var. Där försökte vi återigen se klart filmen men det gick inte så jätte bra. Vi kom dit så sent, så blev trötta på en gång, och man är ju inte så pigg som man brukade va ;) Men ändå kul att få träffa alla, man vet ju aldrig när det blir "sista" gången innan bebben kommer!
Igår åt vi middag hos mina föräldrar, alltid lika trevligt. Nu i veckan tänkte vi försöka bjuda in oss på middag hos Jockes föräldrar.
Var rätt sur i helgen. När vi kom hem från Peppe och Kribbe i fredags hade någon idiot kastat äpplen på mina omsorgsfullt tvättade fönster! Och det kan inte vara så att det är någon som har "råkat" heller, eftersom det var sovrumsfönstrena som är lite dolda bakom förrådet, så det är någon som försökt pricka. Och det var flera äckliga märken över hela fönstrena, och äppelbitar som skvätt överallt, upp mot taket, över hela uteplatsen osv. Så undrar om det är någon som kastat äpplen på en random lägenhet, eller om det är någon som vill jävlas med just oss? Typiskt att det skulle hända precis efter jag tvättat dom, så att jag fick göra om allt - jätte kul när man anstänger sig när man är höggravid liksom. Tydligen hade ingen av grannarna haft samma problem, så man undrar ju.


Och nytt på bebisfronten? Jo, jag tror nog att det börjar hända grejor nu! Jag fick ett speciellt sorts te av Peppe som ska "hjälpa" förlossningen lite på traven, hallonbladste är det. Redan första dagen med téet började slemproppen gå (ursäkta språket), och nu de senaste dagarna har allt mer och mer lossnat. Så vem vet, snart kanske det är dax? Har även haft rejäla förvärkar de senaste kvällarna, så förhoppningsvis händer det grejer nu! Fortsätter dricka några koppar av téet varje dag, gå promenader och äta färsk ananas (som tydligen också ska hjälpa). Nu ska han ut! Har en jätte bra plan om hur han ska komma i helgen, som förhoppningsvis kan man lyckas med det, hahah. Jag vill verkligen inte gå över tiden, och jag orkar inte vänta en dag till nu, så tar till alla knep jag kan!

Har även lyckats lösa skoproblemet! Det börjar ju bli lite kallt och otympligt med fopptofflorna, som dessutom börjar bli lite för små för mina svullna fötter - men Peppe var snäll nog att låna ut ett par skor som jag faktiskt kan ha. Att det kan kännas så fantastiskt att återigen ha skor på sig! Har även fått låna en del böcker om barn, barnmat, sovvanor osv. Idag började jag läsa den om sovvanor, och sedan tidigare håller jag på med en som handlar om att föda barn. Alltid lär man sig något liksom! Och imorgon är det dax för barnmorskebesök gen :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar