torsdag 13 september 2012

ännu en dag

Jag har bytt barnmorska! Och det känns jätte bra :) Jag var nere nu i förmiddags för att lämna ett urinprov, (eftersom NÅGON tappade bort det jag lämande i början av augusti) och Dennis var snäll nog att skjutsa ner mig. Men den barnmorskan jag brukar ha var inte där idag, så jag knackade på hos den andra och sa att jag skulle lämna ett urinprov, och hon lade händerna runt mitt ansikte och sa: "Men lilla vän, du kan inte må särskilt bra?"
Ooch då kände jag att jag hamnat rätt. Jag bad om att få byta till henne och det gick så bra så. Hon blev lite orolig för mig, eftersom jag tydligen var så svullen i ansiktet så fick göra en undersökning. Hon kollade efter protein i urin (hade inget) och blodtrycket som hade ökat. Jag har också ökat helt orimligt mycket i vikt (sammanlagt 26 kilo), och har väldigt svullna händer, ben och fötter. Därför måste jag nu till barnmorskan en gång i veckan och lämna urinprov och göra en undersökning, för att se att jag inte utvecklar havandeskapsförgiftning - vilket inte skulle vara särskilt bra. Mitt ökade blodtryck kan ju förklara den dåsighet jag känt de senaste dagarna, känns som att jag är jätte sjuk - snurrig i huvudet, ovanligt trött, seg och liksom allmänt dålig. Har ju förutom trötthet mått så himla bra den senaste tiden, men den här veckan har det vänt. Dessutom känner jag mig liksom skröplig... Gråter mycket och så. Så skönt att ha en barnmorska som lyssnar på en, och gör att man känner sig omhändertagen. Det känns rätt viktigt när man är gravid och redan är orolig över allt, att man har någon som verkligen tar hand om en. Vi mätte även magen och lyssnade på bebis hjärtslag, och han mår så bra så :) Fick även träffa den sköterska som jag kommer ha på bvc (barnavårdscentralen) sen, hon som gör hembesök när bebisen är född.

De senaste nätterna/veckan har jag sovit så dåligt. Jag har liksom svårt att komma till ro på kvällen, och sen vaknar jag ofta för att kissa - och då känns det liksom omöjligt att somna om. Likandant när Jocke går upp på morgonen, vanligtvis somnar jag om på en gång, men nu är det svårt. Dessutom blir jag så hungrig att jag måste gå upp och äta.. Kanske kroppen som vill ladda med extra näring? Haha. Men i så fall skulle den ju kunna ladda med extra vila också. I natt däremot sov jag rätt bra, somnade vid 23 och vaknade efter 11 på förmiddagen, såklart med en del kisspauser under natten - men jag kunde i alla fall somna om efter varje gång! Jag längtar rätt mycke efter när jag inte längre behöver vakna 50 ggr varje natt och vara så kissnödig att jag knappt kommer ur sängen. Bättre då att vakna för att en bebis behöver mig ;)
Dricker flera koppar hallonbladste varje dag, så får se om det hjälper något. Slemproppen fortsätter att lossna gradvis, så förhoppnings är det något på gång. Men eftersom den lossnar lite i taget kan det fortfarande vara långt kvar innan det är dax.

Ser det verkligen ut som att jag gått upp 26 kilo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar