söndag 18 november 2012

klart i sovrummet och tankar kring amning

Det där med amningen. De flesta nyblivna mammors stora problem. Jag förväntade mig att det skulle vara jättesvårt, och oroade mig för att det inte skulle fungera, men det gjorde det. Över all förväntan så gick det jätte bra. Men nu fungerar det faktiskt inte. Det började krångla när jag blev magsjuk, och andra gången jag blev magsjuk blev det värre igen. Det funkar liksom inte att mata en bebis som verkligen inte vill. Och man känner sig verkligen som en dålig mamma när man har ett hungrigt barn vid bröstet som skriker och skriker, och vägrar att äta. (som att svälta ihjäl framför ett kylskåp hehe). Det spelar inte heller någon roll var jag är eller om det är någon där. Man skulle ju kunna tänka sig att det blir svårare när det är fullt av folk osv, att man själv blir stressad och barnet känner av det. Men så är det inte. Han skriker och slåss även om jag sitter själv hemma i soffan med honom. Men då är det enklare att hantera det, eftersom jag då sitter bekvämt och kan avleda honom med nappen när han börjar skrika, så att han lugnar ner sig och kan äta lite i taget liksom. Men jag vet inte vad hans matvägran beror på, han har hållit på så här i två veckor och jag börjar oroa mig över hans vikt. Eftersom när vi gjorde läkarbesök angående hans hjärta sa doktorn att det var viktigt att han gick upp i vikt som han ska, annars skulle vi ringa. Och då blir man som mamma helt hispig när ens barn inte äter. Så imorgon ska jag ta tag i det och ringa bvc och be om hjälp. Jag MÅSTE få amningen att fungera, det blir för jobbigt i längden att krångla så här. Men av någon anledning är det inga som helst problem med matningen under natten eller morgonmålet, och tur är väl det! Annars skulle han väl hungra ihjäl. Sömnen är bra i alla fall. Han sover 4-5 timmar i streck under natten, och kan till och med sova i korgen under dagen, så att man inte behöver hålla i honom hela tiden. Och förutom skrikandet när han är hungrig och när jag försöker amma, är han världens snällaste bebis. Skrattar massor, ler hela tiden, och är nöjd med att bara sitta i babysittern och titta på mig när jag sysslar med saker. Inga som helst problem där!


Dagens outfit

Den här helgen har vi hunnit med mycket. Igår var först över en stund hos Jockes föräldrar och fikade. Jag tycker lite synd om dom, eftersom de aldrig får se när Melwin är vaken. Han sover nästan alltid när vi är där! Men ju äldre han blir, desto mer kommer han ju vara vaken :) Vi lånade en bil med dragkrok av Jockes pappa och en släpvagn, och så åkte vi till Jysk för att kolla på säng. Vi hade i förväg valt ut en vi tyckte var bra, men när vi kom dit gillade vi en annan mycket bättre. Så det blev en dyrare, men det är det ju värt eftersom vi ska ha den i några år. En investering ju! Det känns så bra att ha den ekonomin där man faktiskt kan åka och göra ett dyrare inköp vid behov, för ny säng behövdes verkligen! Jag bar Melwin i bärsele när vi var inne på affären, riktigt mysigt, nästan som att vara gravid igen haha. Han sov så gott hela tiden. På vägen hem stannade vi till hos mina föräldrar för att hämta en sänglåda, överkast och prydnadskuddar till sängen. Då passade jag på att mata Melwin och vi åt smörgåsar. När vi kom hem hann vi i princip bara att packa upp sängarna och göra oss iordning innan det var dags att åka till Gnesta, hem till Tobbe och Krisse. Där var även Peppe & Kribbe, Erik & Charlotte, Emil, Pelle och en av hans kompisar. En riktigt trelig kväll. Jag och Jocke åt kebabrulle där, första gången jag beställer kebab! Peppe var så snäll och tog hand om Melwin medan vi åt, han var rätt kinkig då eftersom han blev väckt i bilen och då är det ju såklart svårt att somna om. Jag var rätt ledsen på kvällen, det är jobbigt ibland att Melwin vägrar att äta. Man blir verkligen orolig och känner sig så hemsk när det inte går. Men Peppe och Krisse tröstade mig<3 Det ordnar sig nog. Och om det inte gör det kan man antingen pumpa ur eller köra på ersättning! Inga fel med det. Dennis och Lollo var snälla och skjutsade oss fram och tillbaka.



älskade krångel-pelwin

Idag har jag städat och fixat hemma. Min syster Julia var över också under dagen och jag hjälpte henne så gott jag kunde med skolarbete. Gud så mycket som faller bort när man inte gått i skolan på ett tag! Hon passade såklart också på att mysa med världens goaste bebis. Jocke fixade lite ute i boden och åkte till Nyköping och köpte ben till sängarna, eftersom de vi hade inte passade. Sedan skruvade jag fast benen, Jocke satte upp tavlor osv, och nu har vi ett iordninggjort sovrum! Äntligen, det tog bara ett halvår. Gardinerna blev jätte bra mot de nya tapeterna. Nu är det bara Melwins hörna kvar, men det fixar vi så småningom. Jag tänkte mig en hylla ovanför sängen där vi ska ha saker han inte kan leka med, och lite söta tavlor runt om. Men nu har han i alla fall sin byrå bredvid sängen, så vi slipper gå in i garderoben när vi ska klä på honom.






Och så lite bilder på resten av lägenheten, INNAN bebis kom och svämmade över rummen med barnsaker hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar