onsdag 2 januari 2013

jockes födelsedag och nyåret

Jocke är ledig hela den här veckan också, vilket jag inte förstod fören igår, så det kom som en trevlig överraskning! Så idag tog jag och Melwin en lååång sovmorgon medan Jocke gick upp, och sedan åkte vi ner till Trosa för att köpa några dregglisar som jag hittade på köp-och-säljsidan, det går ju åt några om dagen så det är skönt med ett gäng till. Sedan fikade vi som vanligt på marspiangården, och åkte sedan hem och möblerade om lite här hemma. Både köket och vardagsrummet har fått en "makeover", det är roligt med lite förnyelse ibland. Dessutom kom det förbi en tjej och köpte en del av Melwins gamla kläder, så nu har vi blivit av med en lite grann. Jag har nu börjat tvätta storlek 62, eftersom vi ska köpa en ny byrå imorgon som vi får plats med lite mer kläder i. Det känns lite sorgligt att ta fram större storlekar igen, han växer alldeles för fort! Melwin var lite knäpp nu på eftermiddagen han var sååååå ledsen och jättetrött, men inget av de vanliga knepen fungerade. Istället fick jag göra som vi gjorde när han var nyfödd, han fick ligga på min mage medan jag sjöng och klappade på honom, och utan napp. Ungefär som en liten bebis igen. Men han somnade i alla fall och sov medan vi åt middag och hängde tvätt.


Igår fyllde Jocke 22, så min familj och Jockes familj var över på fika. Jocke fick som en fake-kamin av sina föräldrar, en sådan som ser ut som en riktig brasa och dessutom sprider värme. Det är jätte skönt att ha den i vardagsrummet, eftersom vi har det så kallt. Den värmer bättre än elementen ockå, så dom kan vara avstängda medan den är på. Så får vi se om våra dyra elräkningar kanske blir lite bättre. Elementen värmer ju så dåligt, men den här kaminen blåser ut luft så att det blir varmt i hela rummet. På kvällen åt vi rester från nyårsaftonen, gjorde bara mer fläskfilé, och för ovanlighetens skull sov Melwin medan vi åt, och låg sedan i babygymmet medan vi såg på film. Helt fantastiskt att han kan roa sig själv där så länge!  Han somnade relativt tidigt för natten också, strax innan 23, så det kanske är på väg att vända? Skulle vara skönt att slippa sitta uppe med honom till 00  sedan när Jocke börjar jobba igen.




Och så är nyåret över för den här gången. Det var riktigt trevligt, för det mesta. Peppe och Krisse hjälpte mig med maten, eller ja, dom gjorde det mesta. Melwin powernapade då och då, och medan vi åt satt han i babysitter och pratade med fönsterlampan och skrattade åt Jocke. Maten var jättegod, potatisgratäng och helstekt fläskfilé med whiskeysås. Melwin åt och somnade vid halv tio, med lite svårigheter, eftersom sovrumsdörren slår i dörrkarmen varje gång som någon öppnar och stänger ytterdörren hårt, men tillslut somnade han och sov till halv 2 (!!!!!!!). Eftersom han varit uppe så sent de senaste nätterna trodde jag att det skulle bli så igen, men icke. Och det var väl rätt skönt att kunna umgås med folk utan att krångla med bebis eller behöva gå undan och amma hela tiden. Roligt också att kunna vara med ute vid tolvslaget och skåla med champange (gick in och kollade till lillen var och varannan minut såklart). Champangen var det enda jag drack, och jag kan erkänna att jag blev rejält snurrig, det blir ju lätt så när man inte brukar dricka. Innan Melwin vaknade hann jag och Peppe dessutom med att klippa Emils hår, tuppkam med rakat på sidorna, han valde det själv. När Melwin vaknade var han först uppe en liten stund, innan vi gick in i sovrummet så att han kunde äta. Medan jag satt och ammade tänkte jag att det var skönt att det för en gångs skull inte blivit någon dramatik och att allt gått så bra och varit roligt. Men då kom Jocke in och berättade att det hänt en olycka med tvn, att några råkat spilla ut en drink över den och väggen bakom. Och efter det blev folk lite upprörda på varandra, även om det inte gjorde oss så mycket, det går alltid att ordna. Men när folk druckit kan de lätt bli sura på varandra. Festen var efter det rätt slut, och det var väl skönt, eftersom klockan började närma sig halv 4.
När vi gick upp på morgonen kändes allt lite värre, och vi började fundera på huruvida vi någonsin ska ha fest här igen, med tanke på hur det såg ut. Vissa saker kan man ju förstå, flaskor, burkar och disk överallt. Men när jag tittade ut genom fönstret blev jag faktiskt riktigt förbannad. Hela gräsmattan är täckt av fimpar. Och då menar jag verkligen hela. Vi röker inte, men är förutseende nog att alltid ha ställen framme att fimpa på och Jocke sa uttryckligen till när han såg folk fimpa på gräsmattan att man inte fick de. Och jag känner liksom inte att det är mitt jobb att krypa runt på marken och plocka fimpar från snön, så ja, jag är arg och undrar lite om vissa som vi umgås med är typ 15 år. De var likadant i somras, då dessutom med fimpar i alla mina blomkrukor. Och när man såg allt de kändes det genast lite mer irriterande att soffan var helt kladdig av drinkar, att tvn var blöt, tapeten bakom tvn såg ut som den hade gråtit, golvet i så gott som hela lägenheten hade kladdiga fläckar osv osv. Dessutom var det en som sa innan den personen gick att det varit en fruktansvärt otrevlig kväll, och då funderar man på varför man ens anstänger sig med att fixa allt innan, och städa allt efter, om det nu varit så otrevligt? Eller som bjuder man inte dessa personer nästa gång helt enkelt och får en trevlig kväll. Suck säger jag bara. Hoppas den personen och att de som fimpat på gräsmattan läser det här och inser hur extremt otrevliga de är när de dricker (ja jag vet vilka de var). Och det är rätt skönt att klaga lite. Men som sagt, jag skulle inte brytt mig så mycket om all städning inne om folk bara fimpat där de skulle och betett sig trevligt, men ibland kommer droppen som får bägaren att rinna över
 Bortsett från dessa var det en väldigt lyckad natt med underbara människor! Vi hade rätt kul på natten när jag, Kribbe och Charlotte lyckades ta över musiken och lyssna på lite 90-talsdängor istället för deppmusiken :) Och trots förödelsen var det väldigt skönt att vara hemma hos oss, eftersom jag då kunde gå undan med Melwin när han skulle äta, och att han kunde sova i sovrummet istället för i våra famnar. Spännande med ett nytt år också, med tanke på allt som hänt i år som jag inte hade en aning om förra nyåret!


Pelwin somnade på en gång hos Kribbe :)

Tack tjejer för all hjälp!

fågeldansen som vanligt!

<3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar