onsdag 20 mars 2013

dagens lunch- kyckling med grönsaker

Vi provade att köpa kyckling och grönsaker på burk från 5-6månader, blä, tyckte både jag och Melwin. Ingen smak alls och konstig konsistens. Jag tänkte då att det borde gå att göra samma rätt, fast det smakar mer, och det gick ju ;)

Jag använde mig av kyckling med ben, eftersom när man kokar dom hela ger det mer smak. Självklart kan man använda kycklingfilé om man vill, men det är både dyrare och ger mindre smak :)

Som grönsaker hade jag potatis och morötter, morötter smakar rätt mycket och blir väldigt gott när man kokar. Självklart skala och skiva den önskade mängden grönsaker

Kokade allt tillsammans med lagerblad och stora bitar gul lök tills kycklingen var genomkokt och grönsakerna mjuka

Sila bort vattnet (men spara en del av kokspadet) och plocka bort löken och lagerbladen

Plocka av allt kött från kycklingbenen

Mixa tillsammans med kokspadet till önskad konsistens. Jag hade tänkt ha i persilja för att få mer smak, men detta smakar redan så gott! Om man vill ha kryddad man kan man fixa det i efterhand när man tar fram maten ur frysen

Sju goda portioner mat till frysen. När jag värmer maten för dagen, har jag alltid i en klick riktigt smör (alternativt rapsolja/olivolja) Grönsaker och nu kyckling innehåller inte så mycket fett, och små barn behöver mer av den mängden än vi
Oj oj oj vad gott! Det tog ett tag för honom att vänja sig vid smaken och den nya konsistensen, men efter ett tag "mmm"-ade han vid varje tugga. Till efterrätt blev det en halv banan mosade med några bitar mango, smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar