fredag 15 februari 2013

rutiner

en av de bästa sakerna med att börja med mat för lillen, är att man får mer kontroll på dagen. De första månaderna är bara ren kaos, och jag är inte bra på kaos. Jag vill ha kontroll. Så att inte alls veta hur dagen kommer se ut, är rätt jobbig för mig. Att allt beror på när bebis vill äta, sova, bajsa osv. I början sker allt det utan någon form av rutin, och det är olika varje dag. Så när man har fasta måltider varje dag, tycker jag att det är lättare att planera. Nu vet jag att Melwin vaknar vid 8-9 på morgonen, och inte vill äta då, eftersom han äter så mycket på natten. Då ligger vi kvar i sängen en stund, medan jag försöker blunda och Melwin drar i min näsa och river mig i ansiktet. Tillslut går vi upp, byter blöja och klär på oss. Melwin ligger sedan i babygymmet medan jag äter frukost. Sedan diskar jag medan Melwin sitter i babysittern och gungar och kollar på. När han varit vaken i ungefär 2 timmar, vid 10-11, äter han, vi leker en stund och  han tar sedan sin förmiddagslur på 30-60minuter. Då har jag egentid. Något som man får inpräntat i skallen när man får barn är "VILA ALLTID NÄR BARNET SOVER", och det är verkligen det bästa man kan göra. Antingen sover jag också, eller så tar jag en kopp kaffe och läser lite eller, så, till Melwin vaknar. När Melwin är uppe leker vi lite, han ligger i babygymmet eller babysittern och jag fixar lite här hemma. Vid 13-14 äter Melwin lunch, någon form av grönsakspuré och ammar lite efter. Sedan går vi alltid ut, så att han kan ta sin eftermiddagslur i vagnen. Antingen går vi på promenad eller åker någonstans, typ BVC, Trosa, Gnesta, någon kompis osv. Han sover ca 1-2timmar på eftermiddagen, och när han vaknar ammas han. Om vi är hemma leker vi lite, med skallror eller andra leksaker, sjunger, skrattar med mera. Pappa kommer hem strax innan 17 och då brukar Melwin vara vaken, och umgås med sin pappa medan jag lagar mat. Melwin ammar väl runt 19-tiden och sover sedan en stund. När han vaknar är det alltid blöjbyte och sedan får han vara i endast blöja resten av kvällen. Det är smidigast så, eftersom när han äter gröt vid 21 blir det jäääättekladdigt. Efter gröten, som är jäääätterolig, är det blöjbyte, pyjamas på och sedan somnar han mellan 21-22. Och sedan sover han, och vaknar tusen gånger ;) hehe. För några månader sedan hade jag INGEN kolla alls på när han ville äta, men nu när han får mat har jag mer koll, jätteskönt!


 Vi hade en väldigt mysig Alla hjärtans dag. Jag vet att många tycker att det är en enormt överskattad dag, men jag tycker att det är trevligt. Liksom en extra dag då man tänker efter lite extra och vill visa de man älskar lite uppskattning. Typ som en extra årsdag eller något. Jag förberedde trerätters till när Jocke kom hem, med svamptoast till förätt, lax med fetaosttäcke, potatis och vitlökskokta morötter till varmrätt, och Jockes absoluta favorit morotskaka till efterrätt. Väldigt kul med lite extra mys mitt i veckan tycker jag. Jocke kom hem med blommor och choklad till mig, charmören hahah


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar