lördag 2 februari 2013

femte gången, jobbiga nätter och feber

Och så var det lördag igen. En mycket händelserik vecka. I onsdags var Michelle här och hälsade på, en sista gång innan hon åkte till USA för att stanna i två hela månader. I torsdags hade jag möte med prästen inför dopet, skönt att veta mer om hur det går till! Jag tror att det blir jättebra, även om jag är rätt nervös. På kvällen gick jag ut ur huset för första gången utan Melwin! Jag och mamma bestämde oss för att testa Zumba, och oj vad kul det var! Så det kommer vi fortsätta med. Men suck vad jobbigt det var, märks att man inte rört på fläsket på ett år hehe. Jag lämnade grabbarna att röja själva i ca två timmar, och kommer hem till färdiglagad middag! Snacka om lyx.  sömnen har varit svår hela veckan, vilket gör att man inte orkar lika mycket som vanligt. Därför har det blivit mycket mys i soffan de senaste dagarna, med hämtmat osv. Man får göra så ibland när orken inte riktigt räcker till.


Igår vaknade jag och visste på en gång hur dagen skulle bli, och det hade jag rätt i.  Efter att jag hade spytt ett par gånger återvände jag och Melwin till sängen och sov en stund. Jocke försökte ta sig hem, men kunde inte gå från jobbet. Som tur var kunde Melwins gammelfarmor komma över och hjälpa mig med Melwin medan jag ägnade dagen åt att spy, igen. Vet inte vad jag gjort om inte hon hade kunnat komma. Det är svårt att underhålla en bebis när man själv bara kräks! Jag har funderat på vad det egentligen är som jag har drabbats av. Det är som en blandning av extrem migrän och magsjuka. Tidigare när jag har haft migrän så har det varit huvudvärken som varit värst, sådär så att man varken klarar av ljus eller ljud. Men nu är det illamåendet som är värst, huvudvärken skulle jag lätt klara av om jag inte bara spydde hela tiden. Går ju inte direkt att ta värktabletter då. Nu måste jag ta itu med det här och prata med en läkare. De flesta migränmediciner kan jag inte ta när jag ammar.. Tyvärr. Sen när Jocke kom hem mådde inte han heller så bra. Men som tur var fick Melwin följa med sin farmor, farfar och faster till gammelfarmor och äta middag. Han var väl borta ca två timmar, vilket gav oss tid att äta och sova lite! Jätteskönt.


Natten var jobbig. Melwin vaknade ofta som vanligt, och jag har börjat få svårt att somna om när han vaknar. Jag kan inte slappna av och ligger bara och väntar på att han ska vakna igen. Så jag gick upp och satt i vardagsrummet en stund vid sjutiden, då stod jag inte ut med att ligga och vrida och vända på mig. Melwin var pigg och glad vid 8, och då bad jag Jocke gå upp med honom så att jag skulle kunna slappna av, vilket var skönt. Det var väl den stunden jag sov i natt. Men så är det att vara småbarnsföräldrar! Tur att man kan få avlastning. När jag kom upp vid halv tio, inser vi att vi båda har feber, superkul. Så allt det jag hade tänkt förbereda inför dopet idag och igår var ju bara att fetglömma. Vi hade tänkt åka till Nyköping och köpa finkläder till Jocke och Melwin, men nu blev det istället att storhandla på apoteket och köpa kläder på Hulo istället! Men det funkar ju det med. Annars idag har jag i alla fall lyckats ta mig i kragen tillräckligt för att baka mer inför dopet, och ansträngt mig till det yttersta för att försöka att inte se kaoset här hemma. Det sistnämnda är rätt svårt. Ikväll var det egentligen tänkt att Ellinor skulle komma hit, men nu blir det inte så av ovan nämnda orsaker. Jocke kanske ska till kribbe och Peppe på födelsedagsfest, han känner sig piggare nu. Jag däremot känner mig fortfarande lite febrig och snurrig, men det går väl över! Just nu sitter jag med Melwin som precis har somnat efter att ha ätit. Idag innan amningen fick han smaka på  potatismos, och oj vad gott det var! Det var såklart inte vanligt potatismos, utan kokt potatis mosat med kokvattnet, lite bröstmjölk och en klick smör. Vid första tuggan såg det ut som att han skulle kräkas, men sen vart det gott, han slickade till och med ur skålen. Till efterrätt fick han ett par skedar banan, och det var om möjligt ÄNNU godare.

vi ser hemska ut, men det bjuder vi på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar