måndag 1 oktober 2012

första helgen

Nu är vår lilla knut hela 4 dagar. Det känns som att det har gått en hel livstid sen han kom, och samtidigt som att det var igår. Helt sjukt hur mycket som kan förändras under så kort tid, bara på ett par timmar ändras hela ens syn på livet och alla ens värderingar. Och det känns liksom.. Bra. Och redan nu känns det som att tiden går alldeles för fort. Men samtidigt så vill jag framåt! Jag vill veta hur Melwin blir när han är större, när han börjar prata och gå, växer upp.. Allt känns så himla spännande! Det känns som att hela jag bara svämmar över av känslor. Och det kunde liksom inte vara bättre. En perfekt son och en perfekt fästman :) Sömnen kunde såklart vara bättre, men det får man ta när man har en nyfödd! Men i natt har jag faktiskt fått sova lite. Jocke tog Melwin igår kväll och så gick jag och la mig runt åtta, sen kom han in varje gång lillen var hungrig, så fick sova ostört fram till runt ett-tiden. Med amningsavbrott då alltså. När Jocke också la sig så tog jag Melwin, han sover mycket bättre om han får sova på mitt bröst, och det gör jag med. Då vaknar jag lätt när han blir hungrig och han hinner inte börja skrika. Så hela natten fick jag sova och vaknade bara varje 2-3:e timme, rekord! De tidigare nätterna har varit rätt jobbiga, mjölkproduktionen hade inte kommit igång ordentligt, och vi visste inte riktigt hur vi skulle göra för att han skulle sova längre. Nu har vi lärt oss att han vill ligga så nära som möjligt, mellan oss räcker inte! Han vill ligga på mig, och det är såååå mysigt! :)
Det positiva är att han inte äter konstant längre, utan det kan ta 2-3 timmar mellan målen, i alla fall på kvällen och natten. På dagarna är det oftast tätare, i alla fall på förmiddagen. Det var lite jobbigt att amma heeeeela tiden. Och det gör inte lika ont längre, de första dagarna är ju liksom värst innan man får igång det liksom. Man måste bli "härdad" liksom", men de såren gör ont kan jag säga. Igår på BB fick jag hjälp så att han tar tag bättre, så nu gör det inte ont alls.

Här sover han gott hela dagarna :)
Och så tog första helgen slut liksom. Vi kom hem i fredags kväll, och då kom mina föräldrar över för att träffa lillen för första gången. Det var skönt eftersom jag och Jocke då kunde äta middag samtidigt medan de myste med bebisen. Vi fick bland annat en jätte fin sängmobil och jag fick mysiga och varm inlägg som man har i bh:n. jätte skönt när man är svullen och har ont! Sedan lade vi oss tidigt, eftersom vi inte sov mycket alls natten på BB, men sov ínte så mycket nu heller. Men konstigt nog kännder man sig inte så trött trots att man inte sover så mycket, bebisen gör att man mår bra ändå.
  Under lördagen kom först min bror över, alltså Melwins gudfar. Och på eftermiddagen kom Jockes syster Jenny och hennes kille Patrik över. Vi fick jätte söta mössor och byxor åt Melwin av dom, och en chokladkartong till oss "vuxna". Sedan tog trötta mamman en tupplur medan duktiga pappan tog hand om bebis OCH lagde mat, så skönt att få sova. Sedan kom även Peppe och Kribbe över och hälsade på Melwin.
första gången hos mormor <3
Någon älskar sin napp:)
                                                                                               
Hos sin morbror :)

Igår, söndag, hade vi tid för ett återbesök på BB. Där gjorde man en läkarundersökning osv. Eftersom han hade ett blåsljud på hjärtan dagen efter förslossningen var de tvungna att kolla upp det. Det var mindre nu, men vi ska ändå kolla upp det om ett par veckor igen. Det gjordes även ett blodprov, och han blödde massor :( Men inte ett ljud gav han ifrån sig, sååå duktig! När vi var färdiga där tog vi lunch på stan där vi träffade mamma och hon följde med oss. Kändes så konstigt men underbart att gå genom Nyköping med barnvagn. Först gången för Melwin i sin barnvagn! Jag tror att han tyckte det var mysigt, han låg och snuttade på sin napp. Sedan åt vi en mysig lunch på mitt favoritcafé där jag fick mitt första tillfälle med offentlig amning, Jag trodde att jag skulle tycka att det skulle kännas konstigt att dra fram tuttarna sådär, men det känns fullkomligt naturligt, jag måste ge mitt barn mat liksom! Sedan bajsade han såklart, men inget skötbord fanns det, så vi fick krångla med blöjbytet i vagnen.. Men det gick bra, och han skrek inte! I vanliga fall gallskriker han så fort man börjar ta av honom kläderna, men nu gick det så bra så, jobbigt annars liksom. På kvällen kom Jockes föräldrar och yngsta syster över, de hade med sig fika. Melwin fick ett jätte fins sköldpaddegossedjur som man kan dra ut en filt ur, och ett sådant där kit där man kan ta avtryck av foten och handen. Jag och Jocke fick en varsin chokladask. När de åkte så sov jag.







 Idag var min kompis Julia över, och Melwin fick en jättemysig mjukisgroda som han älskar! Den ligger bredvid honom i korgen och han drar och klappar den hela tiden, jag tror han gillar att den är så luddig :) När hon åkte så åt vi lunch och gick sedan på en barnvagnspromenad! Melwin hade då varit vaken i nästan tre timmar! Men han sov hela promenaden, i ca 1.5 timme, och han sover än, bara med en matpaus. Fast jag tror att han håller på att vakna nu, känner på mig att nååågon har en blöt blöja och börjar bli riiiktigt hungrig ;) Sedan ska vi äta och mysa framför en film med våra chokladkartonger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar