onsdag 17 oktober 2012

ännu en jobbig natt

I natt blev det likadant igen. Runt halv 10 började han skrika, men då lyckades jag söva honom mot mitt bröst så att han sov en timme i alla fall. Sedan vaknade han igen och skrek. Strax efter 23 somnade han igen på mitt bröst, och då lyckades även Jocke sova ett tag. Men lillkillen vaknade vid 12 och var ledsen igen. Och nu provade vi verkligen allt! Men inte ville han äta, han tog bara tag, släppte och skrek om och om igen. Vi gungade honom i bilbarnstolen, la honom i vagnen och drog honom över en ihoprullad matta, sjöng, vaggade, höll honom mot bröstet och gungade, provade med mat igen, magmassage osv. Men lika ledsen var han för det. Och det är verkligen jobbigt att se sitt barn skrika och gråta helt otröstbar. Jag blev helt förstörd. Som tur var tog Jocke ut honom i vagnen och då lyckades bebisen tillslut somna. Vi lät Melwin ligga kvar i vagnen som vi ställde precis utanför sovrummet. Jag och Jocke kom i säng vid 2.. Och stackars Jocke som går upp strax efter 5! Hursomhelst sov Melwin till 5, och hade då inte ätit på 4 timmar.. Så att sova kvar i vagnen var nog rätt bra. Det jobbiga var då att mina bröst var typ helt sprängfyllda. Det smidiga när man ammar är att man liksom blir synkad med bebisen och vaknar precis när han gör det, så att han inte hinner börja skrika. När Jocke gick upp gick vi och la oss, och Melwin fick sova i sitt snuggle-nest (en bebissäng man har i sin egen säng). Jag kunde inte somna på ett par timmar, utan låg vaken och lyssnade på Melwin. Vid halv 9 ville han ha mat igen, och fick då sova kvar bredvid mig, så att vi kunde ligga och gosa :) Så imorse kom vi inte upp fören kvart över 10. Och då åt vi och Melwin var faktiskt nöjd i sin babysitter ett bra tag. När det däremot var dax för hans d-vitamindroppar (alla bebisar tar sådana) dröjde det inte länge innan han blev sådär skrikig igen. Och då kom jag på att han de senaste två dagarna fått dropparna på kvällen.. Kanske därför han skriker? Vissa bebisar får nämligen ont i magen av dom. Vi får se hur det går ikväll! Vi ska dessutom börja med miniformdroppar som ska hjälpa bebisar med gaser. Hoppas det fungerar! Vill inte se honom så ledsen :/ Nästa steg är annars att byta från de oljebaserade d-dropparna till de vattenbaserade, och sedan utesluta komjölk ur min kost- eftersom det också kan påverka.

När Melwin blev ledsen gick vi ut på långpromenad. Då sover han så gott, och det är sådant mysigt höstväder idag. När vi kom tillbaka fick Melwin ligga kvar ute i vagnen medan jag hann både dammsuga och äta lunch! Nu ligger sötnöten på min mage och sover, eftersom han vaknar så fort jag lägger ner honom. Han är så mysig! Jag lyckades ´till och med fila ner hans naglar medan han sov hahaha. Det är skönt att han inte äter lika ofta under dagarna längre, ungefär varannan timme! Skönt att inte amma konstant
 
Igår hade vi en riktigt trevlig dag. Om man bortser från resan ner till Trosa. Det var första gången jag skulle åka buss själv och jag var jätte nervös för att få av och på vagnen. Att få på vagnen gick lätt, en tjej som skulle gå av hjälpte mig att lyfta upp den för den trånga och branta trappan. När jag skulle gå av däremot fick jag ingen hjälp. Jag stod och krånglade jätte länge med vagnen vid trappan utan att komma på hur jag skulle göra, och förväntade mig liksom att busschauffören skulle komma och hjälpa mig. Men inte då. Han skriker bara irriterat att det där klarar jag själv och att bara var att trycka upp framhjulen och lyfta ner vagnen. När jag ändå inte lyckas säger han att han inte kan hjälpa alla med vagn. På något sätt lyckas jag tillslut få ner den stora och tunga vagnen, efter att nästan ha tappat den och lyckas skaka om Melwin ett antal gånger. Skapligt arg, hur kan man vägra hjälpa en ensam mamma att få ner hennes NYFÖDDA SON från bussen? Och att ingen annan lyfte på häcken heller. Tänk om jag faktiskt tappat honom? Blir alldeles kallsvettig av tanken.
Resten av dagen var fin i alla fall. Anneli och Tove mötte upp oss efter besöket på bvc och vi promenerade ner till torget. Jätte mysigt att gå med annan barnvagn! Kändes så vuxet. Jag uträttade lite ärrenden, köpte bland annat kuvert så att vi kan posta Melwins namn, så att han inte längre heter streckstreck :D Sedan slog vi oss ned på marsipangården och fikade, och blev sittande ett par timmar. Väldigt trevligt :) Melwin var duktig och sov hela tiden. Vaknade bara när vi skulle gå, och sprutbajsade över deras skötbord (såklart). Tove var så söt och charmade ägaren och sprang runt och pratade. Längtar till Pelwin kan göra det! Hon klappade även på Melwins händer och drog i hans tröja, hon måste tycka att det är konstigt med en sådan liten människa som dessutom inte reagerar när hon försöker kommunicera. Sedan tog vi oss till Trossen där Jocke mötte upp oss och så handlade vi.
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar