fredag 7 december 2012

tröttbebis

De senaste dagarna har jag haft en väldigt trött kille här. Allt han har velat göra är att sova och sova. Vilket egentligen har passat mig rätt bra. Jag mådde inte så bra under onsdagen så lilla knuten och jag spenderade nästan hela dagen i sängen och sov. Men i och med att han sover större delen av dagarna -så äter han väldigt sällan, kanske 7-8 gånger per dygn i jämförelse med typ 15 gånger tidigare. Och när han väl äter tar det lång tid eftersom han är så trött att han ständigt somnar. Annars när han är vaken är han lugnare och mer stillsam än vanligt, och väldigt kelsjuk. Men glad är han, största leendet. Just nu håller han på att äta-sova. Blir rätt mycket sofftid nu, eftersom allt tar väldigt lång tid, men mysigt är det. Han sover oroligt på nätterna också, vaknar till och blir ledsen så att an får krama om honom och klappa på hans rumpa tills han somnar. Jag tror att han är inne i något utvecklingssprång, eftersom han i samband med detta har börjat med nya saker. Melwin har nu ett nytt typ av ljud för sig, ett a-ljud... svårt att förklara men lägger in en film när nedan där man hör lite. Andra saker han kan göra är att härma när man säger äääumh, när man lipar, och när man gör pruttljud med munnen. Det sistnämnda älskar han! Det är så gulligt när han försöker göra likadant, och varje gång får man världens största leende till svar. Det är verkligen otroligt hur snabbt det går, innan vi vet ordet av kommer han väl springa runt och prata *snyft*.



Igår åkte vi ner till Trosa. Det var rätt krångligt med tanke på all snö, och de hade inte hunnit ploga utanför oss än, så det blev lite off-road med vagnen. Tur att små barn är så knäppa att de somnar av guppiga vägar. Och sen sov han, sov o sov o sov. Det gick inte att gå på trottoaren heller, så vi fick knöla oss fram på vägen för att ta oss till bussen. Men fram kom vi! I Trosa gick vi först till barnmorskan för en efterkontroll. Man gör det när man fött barn, pratar om förlossningen, preventivmedel osv. Jag trodde att Melwin skulle vakna under tiden, men trots att jag knölade upp honom i liggdelen, bar runt på honom, ställde honom lite överallt och tryckte ner liggdelen sen så sov han. Tröttisen. Sedan gick vi och hälsade på Anneli och Tove. De har flyttat och den nya lägenheten är jättefin. Tove har fått ett eget litet rum som är jätte mysigt. Jag och Anneli drack kaffe och pratade, alltid lika trevligt. Roine kom över en stund också. Melwin sov mest, åt lite och log massor. Han reagerade till och med på att Tove var där, det var första gången! Sedan kom Jocke och hämtade oss.



 
Idag gick vi upp vid 9, Melwin somnade om vid halv 10 redan och sov till 11. Då försökte jag få honom att äta lite, eftersom han inte ätit sen 6, det gick sådär. Jag sydde istället ordning kökshardinerna och strö dem så att vi har julgardiner i alla fönster. Bytte även till jullakan i sovrummet eftersom det ändå var  dags att byta. Sedan var Melwin extremt trött så gick vi ut en sväng så att han fick sova i vagnen. Hämtade ut en av Melwins julklappar som kommit. När vi kom tillbaka åt jag lunch innan lillkillen vaknade igen. Då fick han sitta i babysittern medan jag gjorde saffranssnittar. Självklart tappade jag ut burken med bakpulver över golvet. När jag skulle damsuga upp detblev Melwin jätte rädd, första gången! Så fick trösta honom en stund. Nu väntar vi på att Jocke ska komma hem så att jag kan diska. tills dess blir det soffhäng.

nya mössan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar