onsdag 26 december 2012

julen so far, vår förlovningsdag och en underbar julklapp

Bara en "julafton" kvar att fira, sedan är julen över för den här gången. Ikväll blir det hos mina föräldrar. På julafton var vi först hos min mormor och morfar, där mina föräldrar var, min syster och hennes Thorbjörn, samt Dennis och Lollo. Vi fikade massor, bland annat hade mamma gjort saffranspannkaka igen. Dennis körde ner i diket på vägen dit, så alla "karlar" åkte iväg för att hjälpa honom upp. Det var perfekt timing på Melwin hela dagen, han vaknade innan 9 och åt, sedan var han vaken en stund innan han tupplurade vid 10. Han sov till runt 11 då han vaknade. Sédan var han vaknade han och åt precis innan vi åkte vid 12. När man har så små barn handlar ju allt om att barnet ska ha ätit, sovit och varit vaken tillräckligt mycket för att kunna sova i bilen osv. Därför är det bra skönt när han är så samarbetsvillig. Nu sov han ju i bilen, och låg kvar i bilbarnstolbilen medan vi fikade och så, och vaknade i lagom tid för att mysa en stund med sin gammelmormor. Min kusin Leon gav Melwin en julklapp, och var noggrann med att berätta för honom att man inte fick öppna den före tomten kom!
Innan vi åkte därifrån åt Melwin, och sedan somnade han i bilen medan vi åkte till Jockes föräldrar, vi kom dit i perfekt tid för Kalle Anka, och Melwin sov nääästan hela programmet, och efter att han ätit var det dags för julbord. Julmat är nog det bästa som finns tror jag! Så gott, och underbart att kunna äta det i flera dagar dessutom hehe. Och det är roligt att fira jul med en annan familj, alla har ju liksom olika traditioner, speciellt då med lite olika saker att äta, Förutom vi och Jockes familj, var även Jennys kille Patrik där, och Jockes farmor. Under tiden som vi åt satt Melwin i sin babysitter och var som vanligt hur glad som helst, men när vi var färdiga var det dags för honom att sova en stund.
Melwin var så duktig hela dagen och kvällen, han var hos alla, och var bara med mig eller Jocke när det var dags att äta eller sova. Vi bytte knappt blöjor heller, jätte skönt ;) Det är verkligen underbart med en bebis som är lika nöjd var han än är, och som tycker det är roligt med alla människor. Melwin fick en hel hög med fina julklappar. Han fick bland annat några mysiga gossedjur, två bitringar, Scanianappar, Scaniaoverall, en Scaniatröja, sockor, en mjukisbok med mera
Även Jag fick en hög med fina julklappar, bland annat julkaffemuggar (har jag sagt att jag älskar julen? heheh), en mysig halsduk, ett stort vaniljdoftljus, två cupcake-kakfat (får byta det ena ;) ) mer julpynt osv. Den finaste julklappen fick jag av Jocke, en liten tomte till mitt berlockarmband, så nu får jag bära med mig julen året om, och har ett speciellt fint minne av Melwins första jul. Av mig fick Jocke en ny tjocktröja (förstörde ju några av hans när jag var gravid) filmen Popper's pingviner (han samlar på Jim Carrey-filmer) fin marspipan, och en bok om konstiga och onödiga fakta, han gillar såna böcker :). Av sina föräldrar fick han till sin stora glädje en skruvdragare, så nu vet vi vad han kommer att sysselsätta sig med... Julen blev väldigt trevlig, och var i mitt tycke perfekt på alla sätt och vis, ett fint minne av Melwin först jul. Precis innan vi skulle åka hem blev bebis lite ledsen, det var en väldigt lång och ansträngande dag för honom, med många intryck. Så när Dennis skjutsat hem oss, åt han och sov sedan som en stock, älskade unge.

Julfin, julklappen från moster Julia :)

 

Gammelmormor :)


woooow
 



jobbigt att fira jul

Faster Jenny :)


NÅGRA AV JULKLAPPARNA



Igår, juldagen, var det min och Jockes förlovningsdag. Att det redan gått 2 år sedan han friade till mig mitt ute i skogen! Helt sjukt vad tiden går fort. Så vi bestämde oss för att lyxa till det ordentligt med barnvakt. Det var riktigt jobbigt! Tidigare när jag varit ifrån min lilla bebis har det varit korta stunder när jag varit hos läkare osv, eller när han varit med Jocke. Men aldrig med än en liten stund liksom. Och det är ju en stor skillnad för mig att ha barnvakt, än vad det är för Jocke. Jocke är ju ifrån honom varje dag på jobbet, medan jag har varit med honom dygnet runt i tre månader, plus 9 månader i magen. Och eftersom jag ammar är det ju svårt att lämna bort honom, han är ju beroende av mig! VAr så orolig att han skulle sakna mig, och bara skrika. Därför kändes det enklast för mig att mina egna föräldrar skulle ta hand om honom, eftersom det är dom jag litar på mest i hela världen. Det skulle ju inte vara så kul om jag bara var orolig över Melwin första gången som vi var själva. Så vi lämnade honom där vi kvart över sex, och jag höll nästan på att gråta när vi åkte därifrån usch. Men det kändes allt bra att sitta fram i bilen för en gångs skull! Vi åt massa god mat, vi bestämde oss för att vara hemma, för att snabbt kunna hämta Melwin om det hände något. Vi började med kall mat, olika salami och skinka, coctailtomater, brieost med kex, små ostar osv. Sedan vitlöksbröd och chicken-drumstick. Och avslutade med marsipan till en film, Vid halv tio åkte vi och hämtade Melwin igen, då kunde jag inte hålla mig längre! Men det hade inte gått någon nöd på honom, han hade haft det hur kul som helst, och myst hela kvällen med sin morfar. Men det kändes bra skönt att få hem honom! Så vi myse massa med Melwin när vi kom hem, sedan slocknade han och lades ner i sin säng, helt slut. En helt perfekt kväll! Jag tror att det är viktigt att ta egentid med varandra ibland, så att man "vårdar relationen", och inte ser varandra bara som förälder till ens barn, utan även som den personen man älskar och vill leva med. Och det var bra skönt att kunna sitta ner i lugn och ro och äta och prata! Jag älskar min pojkar mest av allt i världen!





Nu på morgonen hände något fantastiskt. En man ringde på dörren och frågade om det var jag som var Annie Bengtsson, och det var det ju. Han sa då att han hade en present till mig, och tog fram Jockes förlovningsring som han tappade för snart ett år sedan, under ett slagsmål i Gnesta. Den här mannen hade hittat ringen när han skottade snö! Och eftersom mitt namn stod i ringen hade han letat upp mig för att lämna tillbaka den. En sådan underbar överraskning! Tänk att det finns sådana människor som anstänger sig så för att hitta ägaren! Och fantastiskt att ringen blir upphittad efter sån lång tid, verkligen en underbar julklapp, och perfekt till att vi varit förlovade i två år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar