måndag 3 december 2012

perfekt helg

Skänker en tanke till en vän vars lilla flicka ligger på sjukhus. Hoppas på det bästa och att dom snart är hemma igen. Håller tummarna för att de åtminstone får fira sin första jul som familj hemma. Pussar lite extra på min bebis, och hoppas att han alltid alltid kommer må bra och slippa komplikationer av olika slag.


Den här helgen har varit perfekt. När Jocke och Melwin kom upp i lördags, åt vi först frukost, och gick sedan ut på promenad i snön. När vi kom hem fikade vi med glögg och så, sedan kom Dennis över för att mysa lite med sin gudson. Han hade sin flickvän Lollos hund Puma med sig, vi försökte få Melwin och hunden att mysa med varandra, men de blev båda rätt sura. På eftermiddagen gick Jocke och Melwin och la sig för att sova, medan jag passade på att städa när ingen var i vägen. Det är lite svårt att dammsuga och torka golvet osv med en bebis som vill ha uppmärksamhet, och en kille som är i vägen ;). Skönt att få det gjort i alla fall, nu är det rent och fint och JULIGT här. Underbart! Vi hade sedan myskväll med hemmagjord pizza framför tvn, och även Melwin var vaken och glad. Vi fick till och med höra Melwins FÖRSTA SKRATT! Han har ju liksom"låtit glad" tidigare, men nu när Jocke busade med honom kom det ut ett riktigt "haha". Åh vad mitt hjärta smälte. Det är verkligen helt sjukt hur glad man blir över varje framsteg lillen gör.
Jag och Jocke ville sova vid strax över 10, men det ville inte lillkillen. Så det blev inte att lägga sig fören HALV TOLV. Skapligt trötta hhaha.





På söndagsmorgonen var det istället Jocke som fick gå upp först, eftersom jag när Melwin vaknade vid halv 9 knuffade över honom till Jocke och sa "häääääär jag är trööött" hehe. Snäll som han är gick Jocke upp med bebisen, och när jag gick upp en timme senare (något piggare) så spelades det julmusik, disken var diskad och Jocke höll på att göra risgrynsgröt. En jättemysig första adventsmorgon. Sedan åkte vi ner till Trosa för att gå på julmarknad, och plockade upp Julia och Thorbjörn på vägen. Jag älskar verkligen marknader. Men igår var det ruskigt kallt! Det är ju så svårt att veta hur man ska klä de små så att de varken fryser eller svettas.. Nu när det är så här kallt har Melwin en långärmad body, byxor, strumpor, kofta, tjock overall, tunn mössa som knyts under hakan, stickad mössa och en jätte stor o varm filt runt sig. Dessutom stänger man ju igen vagnen så han har det nog varmt och gott. Men är ändå glad för att mamma har köpt en åkpåse till Melwin i julklapp, som han ska få förtidigt.
Vi träffade mycket folk på marknaden, och åt sedan lunch med Dennis på Krilles. Jag trodde att Melwin skulle vakna och vara arg efter flera timmar i vagnen utan mat. Men inte då, han satt helt lugnt och nöjt i sin mosters famn tills vi gick. Han fick äta i bilen innan vi åkte. När vi lämnade av Julia och Thorbjörn passade vi på att hämta lite kläder som mamma fått av sin snälla kompis Therese. Jag ska gå genom den sedan, men hittills vet jag att det är en underbar dräkt med renar på, och en del fina tjocktröjor. Mamma hade även fått tag i ett par sovpåsar, så får se om Melwin gillar dom!  När vi kom hem var vi väldigt trötta, så det blev att titta på en julfilm och äta buffalowings, vitlöksbröd, lussebullar och julmust. Perfekt slut på en perfekt helg. Och att Melwin dessutom somnade tidigare än han gjort på länge, halv 11, gjorde ju bara kvällen bättre!

gladfisen




 
 
I natt har jag sovit längre i streck än jag gjort på.... Typ så länge jag kan minnas. 6 timmar. 6 timmar!!!!!! Ofattbart. Alltså, jag säger det igen. JAG HAR SOVIT SEX TIMMAR I STRECK, UTAN ATT VAKNA! Och ja, jag är väldigt pigg idag. Melwin sov alltså mellan 22.30 och 04.30, och det gjorde även jag. Lycka. Så vid halv 5 åt han och byttes på, vaknade igen vid 7.20, och vi gick upp vid 9. Skapligt tidigt för en gångs skull! Efter frukost gick vi direkt ut ¨på promenad. Förutom det har jag diskat, ätit fiskpinnar (jag är beroende av fiskpinnar) bytt TVÅ bajsblöjor (såklart kan han aldrig vänta till pappa kommit hem) och klurar på julklappar. Och har nu suttit och beställt lite presenter, bland annat en hög med nappar till Melwin. Dessutom har jag beställt hem egna julkort, så för första gången ska vår lilla familj skicka ut julkort till släkten! Melwin sover nu, men lär vakna när som helst, eftersom pappa snart är hemma!
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar