torsdag 27 december 2012

annandag och vaccination

Nu är julen över för den här gången. Igår kväll firades den med min familj med mina syskons respektive. Så det blev julmat och julklappar under granen en gång till. Vi fick ännu fler fina presenter. Jag fick en del saker som är bra att ha till Melwin, en barnmatskokbok och en matberedare, det är ju snart dags för smakportioner och sedan mat! Jag fick en jätte fin tavla med cupcakerecept på, den ska jag ha i köket på en sådan där tavelhylla tillsammans med mina cupcake-kokböcker. Min syster hade framkallat bilder på oss och Melwin, jättemysigt. Jag fick även en elvisp och jag & Jocke fick presentkort på Ikea av min bror. Även Melwin fick massor av användbara saker, förutom åkpåsen han redan fått, fick han gåstol, en sångbok med tillhörande skiva, nyckelpigslakan, vällingdoserare ( en sån där buk med olika fack som man häller upp rätt mängd pulver i förväg) en liten matlådeskål med sked, en tjocktröja och byxor, badleksaker osv. Jocke fick en ny kaffebryggare, lakan, whiskey och mätredskap.Väldigt bra saker! Det bästa med att bli "vuxen" är att man uppskattar varje present man får så himla mycket mer nu än vad man gjorde när man var yngre. Då handlade det mer om määngden julklappar, inte det man fick. Nu får man istället saker man verkligen behöver och vill ha, och ofta sådant man inte insett att man behöver. Som en matberedare, jag ville jätte gärna ha en, me tänkte inte på att önska mig en. De blir så himla bra att ha när man börjar göra barnmat!


kom igeeen vaknaaa


Idag blir vår lilla plutt hela tre månader gammal. Det firade vi med en vikt-och-längdkontroll på bvc med vaccination. Bvc-sköterskan tyckte att Melwin var väldigt social och med jätte fin hy. Han väger nu 5576gram och är hela 59 centimer lång. Vaccinationen gick bättre än vad jag trodde, jag tänkte mig att han skulle gallskrika och bli jätte ledsen. Men han gnällde till lite vid första sprutan men log sedan stort mot oss, den andra sprutan fick honom att gny lite till, innan han gäspade och blev nöjd igen. Inte ens en enda tår liksom! Så duktig. Det var myyycket värre att ta på sig overallen igen. Sedan sov han. Sov och sov och sov. Vi åkte förbi hos Karin som är hemma från Linköping och vi hoppades lite att han skulle vara vaken och nöjd, men inte då, han bara sov. Inte ens när jag öppnade overallen, plockade ur benen och tog av mössan vaknade han. Ansträngande med vaccin! Jag var elak och väckte honom efter 2 timmars sömn, men då blev han ledsen så vi sövde om honom och åkte hem. Melwin fick en jättefin mjukiselefant av Karin, man drar i den så spelar den musik. När vi kom hem sov han ännuuuu mer, vaknade och åt, och somnade sedan om. Men nu är han vaken occh leker med sin pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar