söndag 19 augusti 2012

vecka 35



Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Pröva att stå på alla fyra för att avlasta ryggen och titta i vårt fotogalleri hur man lindrar värk och spänning i slutet av graviditeten. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.

Har ni fortfarande ingen namn till bebisen? Sök namn här om ni vill ha nya idéer.

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

OBS: Du kan se en tabell med genomsnittlig längd- och viktutveckling under graviditeten här. Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.

EGNA ANTECKNINGAR
Såhär känner jag mig

Konstant trött! skulle kunna sova dygnet runt... vilket jag typ gör! Annars ligger jag mest, läser böcker och så. Trött på sammandragningarna också, som nu periodvis har börjat göra ont också. Så u vågar jag verkligen inte göra något längre! Men snart är det ingen fara om förlossningen skulle sätta igång, för från och med vcka 37 får man föda i Nyköping och slipper åka till Eskilstuna! Och snart ska jag sluta med tabletterna, så får se om sammandragningarna blir ääännu värre då.

Det här tänker jag mycket på

Det finns liksom inte så mycket att tänka på.... Annat än att vi snart har ett barn. Fantastiskt!

Det här oroar jag mig över

Att förlossningen ska sätta igång när Jocke inte är hemma.. Gah!

Det här längar jag efter att....

- Ha på mig:
Vet inte riktigt... Vill bara att kläder ska sitta bekvämt!! Och känna mig någorlunda snygg..

- äta / dricka:
inget speciellt egentligen... vill mer kunna sitta bekvämt och svälja maten utan att bebisen trycker på och gör det obehagligt

-göra
Röra mig!! Gå till affären själv... promenera, ta mig upp ur soffan på egen hand, kunna vända mig i sängen utan svårighter, kunna stå upp utan att bli trött! Men framför allt.. Kunna springa igen!!! Längtar så

Graviditetssymptom

  • illaående och spyr ibland (iiiigen)
  • ömma bröst som läcker
  • jätte trött
  • ovanligt kissnödig
  • varmare än vanligt
  • svajigt humör, lättrörd
  • sammandragningar
  • ont i ryggen
  • svullna händer, fingrar handleder, fötter och vader
  • halsbränna
  • får kramp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar