onsdag 1 augusti 2012

knuten har lite för bråttom



I natt fick vi återigen bege oss av till förlossningen, inte så att barnet var på väg, utan på grund av sammandragningarna. Sist vi var där fick jag med mig några tabletter hem att ta vid behov, och vid behov har hittills varit varje dag. Jag har egntligen inte tyckt att tabletterna har fungerat, annat än att sammandragningarna inte kommer EXAKT lika tätt. Men igår så hade jag sammandragningar oftare än var femte minut, trots bricanylen och ringde därför förlossningen och fick tillsägelsen att ta en tablett till och komma in direkt. Precia vad man vill höra strax innan 11 på kvällen då man är jätte trött och vill sova. Men in åkte vi! Det blev samma procedur som förra gången, förutom att jag knappt förstod vad läkaren sa. Och hon förmanade mig dessutom för att jag inte åkt in tidigare om jag haft det så här några dagar. Men upplyste henne vänligt om att den andra läkaren bara sagt att jag skulle ta en tablett och vila typ.
Mätningarna visade såklart att jag hade rejält med sammandragningar, trots tabletterna - vilket de ansåg vara lite oroande. Fick en spruta värkhämmande också  och blev sedan alldeles groggy. Sedan fick vi ligga där inne i någon timme, rätt mysigt - lyssnande på bandit rock, drack kaffe och sov en liten stund. Sedan fick vi återigen lyssna på bebis hjärtslag och och mäta sammandragningarna. Men då var den lilla knuten helt vilt, så apparaten tappade kontakten hela tiden, det var rätt roligt. Låg och skrattade massa också, så att hela magen guppade, och då blev det ändå svårare för apparaten att hålla kontakten, och då kunde jag verkligen inte sluta skratta. Rätt trött alltså :)
Fick göra en gynundersökning också, för att kolla om jag öpnnat mig och för att kolla om livmodertappen var förkortad. Ingen fara än, men om det fortsätter så här finns risken att bebis kommer lite tidigare. Därför fått recept på mer bricanyl som jag ska ta tre gånger om dagen och fått tillsägelse att jag måste ringa in på en gång om jag ändå har lika täta sammandragningar. Så antar att vi kommer få åka in och ut på förlossningen resten av tiden. Bricanylen ska jag äta fram till vecka 37, då det är fritt fram för bebis att komma om han vill :)
Nu måste jag helt enkelt ta de ännu lugnare, vilket i princip innebär soffläge i två månader (y)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar