lördag 28 juli 2012

vecka 32


Nu väger bebisen ungefär 1,7 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att 'andas' fostervatten. Från vecka 32 har bebisar som föds för tidigt goda chanser att överleva och frodas. Den ökade mängden underhudsfett gör bebisens hud slätare och mjukare.

En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna.

Om bebisen är en pojke, ska testiklarna nu ha vandrat ner i pungen från bukhålan. Det händer emellertid att den ena eller båda testiklarna ligger kvar tills efter födseln. Två tredjedelar av alla fall då testiklarna inte vandrat ner i pungen vid födseln har rättat till sig av sig själva vid ettårsdagen.

Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Försök äta bra också under den sista tiden.

Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet!

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

OBS: Du kan se en tabell med genomsnittlig längd- och viktutveckling under graviditeten här. Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.

EGNA ANTECKNIGAR
Såhär känner jag mig

Trött och seg... Men glad :) Allt är väldigt tungt just nu, men åh så mysigt!

Det här tänker jag mycket på just nu

Börjar allt mer inse att vi snart har en liten bebis.. Tanken på små bebisfötter får mig att gråta.. VILL haaaaa! Typ :) Allt kretsar kring bebis just nu, försöker sätta mig in i hur det kommer attt kännas.. Och blir lika rörd varje gång! Längtar så :D

Sånt här oroar jag mig för

Vet inte... Känner mig väldigt avslappnad nu, vi har köpt allt, det mesta är färdigt... Bara för bebis att komma! Oroar mig inte ens särskilt mycket för förlossningen... Kanske en gnutta oro för att knuten ska komma för tidigt, men är inte särskilt bekymrad. Allt ordnar sig!

Pappas tankar i vecka 32

Allt måste förberedas! Unge har bråttom ut! dags att hugga ner träd och snida en spjälsäng! ;) haha nejmen. Allting närmar sig, längtar som tusan efter bebis, vill att tiden ska gå fortare nu så jag får träffa dig! Lite orolig för att göra saker fel med barnet samtidigt som jag vet att vi vet bäst!

Graviditetssymptom
  • Ömma bröst
  • trött
  • kissnödig
  • får kramp i benen ofta
  • lättrörd
  • ont i ryggen
  • svullna ben, fötter, armar och händer
  • sammandragningar
  • hungrig ofta
  • spyr när jag ätit för mycket, lite trångt i magen
  • problem med bäckenet, har ont - kommer knappt upp ur sängen eller soffan
Jag vet at det ser hemskt ut när man läser alla besvär man har som gravid.. Men jag mår fantastiskt!
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar