lördag 21 juli 2012

vecka 31


Bebisen väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och är ungefär 41 cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer – och ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.

Det börjar bli lite trångt därinne och det är möjligt att fosterrörelserna ändrar karaktär. Men så länge bebisen fortsätter vrida och sträcka på sig, så vet du att allt står väl till. Bebisen har massor av växande kvar innan den föds – allra minst 900 gram.

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och nu kissar den, vilket är bra träning inför livet utanför. Benmärgen har tagit över produktionen av röda blodkroppar från levern.

Du har förmodligen gått upp i vikt 1,3-1,8 kg denna månad. Det är helt normalt att gå upp kring 450 g per vecka under sista trimestern, eftersom bebisen går igenom en sista växtspurt inför födseln.

Har dina sömnvanor ändrats? Läs varför.

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

OBS: Du kan se en tabell med genomsnittlig längd- och viktutveckling under graviditeten här. Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.


EGNA ANTECKNINGAR
Såhär känner jag mig

Mår bättre än någonsin! Att tre fjärdedelar av graviditeten måste passera innan man faktiskt mår helt okej! Eller bättre än så, mår typ... Fantastiskt! Är självklart megatrött och har ont i såväl rygg som revben, men jag känner mig annars väldigt positiv. Kanske för att man börjar urskildra ett slut på detta? Snart är bebis här :D

Det här tänker jag mycket på

Hur min och Jockes relation kommer att förändras efter barnet kommit. Hur gör man för att inte helt gå upp i föräldrarollen så att man glömmer av varandra? Tror att det är viktigt att arbeta för att hitta egentiden ibland, när det bara är vi som umgås.

Det här oroar jag mig över

Att det ska hända bebis något i magen,  :(

Graviditetssymptom

  • Svullna fötter och ben
  • Ont i ryggen
  • Ont i revbenen
  • Sammandragningar
  • Tröööött
  • Kissnödig hela tiden
  • Hungrig hela tiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar