lördag 19 maj 2012

vecka 22


Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig och genomskinlig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln, som är viktig för produktionen av hormoner, utvecklas i stadig takt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

OBS: Du kan se en tabell med genomsnittlig längd- och viktutveckling under graviditeten här. Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer


EGNA ANTECKNINGAR
SÅHÄR KÄNNER JAG MIG
Trött igen, vill sova hela tiden och får aldrig nog.. Vaknar om möjligt ännu tröttare än vad jag var när jag la mig. Vill bara soooovaaa. Fått ett konstigt behov av att alltid vilja ha Jocke i närheten, tycker att det är väldigt jobbigt när han är borta. Känner mig väldigt sårbar och..Klen!

DET HÄR TÄNKER JAG MYCKET PÅ JUST NU
Just nu ligger det mesta av mitt fokus på skolan och mattenationella. Stressigt med så mycket att göra på så kort tid! Men snart är det över.

SÅNT HÄR OROAR JA MIG ÖVER
Skolan, Kort och gott.

MINA MEST ANVÄNDA KLÄDER JUST NU
  1. Sportbh
  2. mammabyxor
  3. bebiströjan!!
GRAVIDITETSSYMPTOM
  • Illamående så gott som dagligen, men spyr bara ungefär en gång i veckan. Tack gode gud för medicinerna!
  • Jättetrött
  • Jätte kissnödig, är kissnödig redan när jag kommer ut från toaletten
  • Svajigt humör, blir mycket ledsen
  • Täppt i näsan, kan bero på allergi ockå, vem vet
  • Svullna fingrar och fötter på eftermiddagarna och morgonen.
  • Ont i ryggen när jag sitter ner, svårt att hitta en bekväm sittställning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar