söndag 17 juni 2012

Vecka 26 - tjockis




Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 760 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.
Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt. Fortsätt äta en välbalanserad kost med mycket grönsaker och fullkornspordukter. Fiberrik mat, som fullkornsprodukter, linser och råris innehåller mycket B-vitaminer och hjälper till att förebygga förstoppning.

Din föräldragrupp kommer förmodligen att börja om ett par veckor (om den inte redan börjat). Träffarna ger information om förlossningen och början av föräldraskapet och om ni kan delta båda två, är det allra bäst. Att vara välinformerad gör resan lättare.

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

OBS: Du kan se en tabell med genomsnittlig längd- och viktutveckling under graviditeten här. Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer

EGNA ANTECKNINGAR
Såhär känner jag mig:
Fortfarande så trött, men bättre än tidigare veckor. Kan hålla illamåendet i schakt, det är bara svårt på morgonen och förmiddagen, samt vissa lukter

Det här tänker jag mycket på just nu:
Hur jag vill att barnet ska ha det sedan, med uppfostran, kläder med mera. Känner mig smått allergisk mot tanken på blått för killar och rosa för tjejer, nästan så att jag blir illamående mot det.

Sånt här oroar jag mig för:
Pressen och stressen efter förlossningen. Alla som kommer kräva att komma på besök, innan jag ens är redo för det. Känner mig stressad över tanken att jag inte kommer hinna landa i  att vi har blivit föräldrar innan hela tjocka släkten och alla kompisar har varit över. Har därför bestämt mig för att ingen får komma de första dagarna, och om någon dyker upp utan att ha sagt till i förväg stänger vi dörren. Tror att man behöver några dagar för sig själv, att få in nya rutiner, lära känna sitt barn och känna sig trygg i föräldraskapet. Känns bra att vi båda är överens om denna tanken, men oron över att folk inte ska förstå och ändå tränga sig på är väldigt väldigt stor. DET ÄR VÅRT BARN! Ofta känns det som att det är allas barn på något sätt.

Det bästa med att vara gravid:
Man har en ursäkt för att se förjävlig ut

Det sämsta med att vara gravid:
Man ser förjävlig ut

Graviditetssymptom:
  • Morgonillamående! Men så fantastiskt underbart att bara må dåligt på morgonen
  • Trött
  • KISSNÖDIG! Går liksom aldrig över, bara jag reser mig från toaletten så är jag återigen akut-extremt-jätte kissnödig
  • Ont i kroppen, i ryggen, magen, bäckenbotten, osv osv osv
  • Svullen, inte bara händer och fötter, utan armar och ben också
     
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar