tisdag 14 maj 2013

jag är faktiskt stolt över mig själv

För några veckor sedan bestämde jag mig för att jag behövde en förändring. Jag vill gärna kunna överföra goda vanor till mina barn, och som det var då ville jag inte att Melwin skulle ta över i framtiden. Det var då i första hand vad jag åt som störde mig, och därför har jag börjat utesluta vissa saker, inte för attt gå ner i vikt eftersom jag är nöjd med hur jag är, utan för att helt enkelt äta hälsosammare och på så sätt må bättre. Sen är det såklart så att jag vill införa mer träning i mitt liv, än så länge går vi ju dagliga barnvagnspromenader, zumba en gång i veckan, och har nu även börjat springa en gång i veckan. Och det känns så bra!
Att laga mat till Melwin var lite som en väckarklocka för mig. Jag orkar minsann laga mat till honom men slarvar till mig själv? Melwin äter väldigt balanserat med olika sorters frukt och grönt, fisk flera gånger i veckan.. Jag då?
Det är just luncherna som har varit det stora problemet, jag hatar att laga mat till mig själv, och vill heslt bara kunna värma på något eller ta en skål flingor. Men nu har jag ändrat mina vanor, för både min och Melwins skull.

Detta har jag förändrat:

- Äta mer frukt och grönsaker, både till lunch, middag och däremellan
- Fisk fler gånger i veckan. Fisk är lätt att ordna snabbt till lunch, steka på en laxfilé, eller bara öppna en burk med makrill eller tonfisk. Varför har jag inte ätit sådant till lunch tidigare?
- Sluta äta samma sak till lunch som jag åt till frukost, man behöver variation. Och fiskpinnar är ingen bra variation.
- Inte småäta eller fika själv. Jag är expert på att fika när jag är själv hemma, tristess kanske? Fika när man har besök är inte samma sak. Det är dom sötsakerna som man inte vill erkänna att man äter som man ska sluta med.
- Inte snacks varje kväll. Det är ju så gott ju... Men i nödfall har jag fincrisp som man kan bre lite philadelphiaost eller något på, funkar också. Eller så borstar man tänderna, jag orkar iaf inte med tanken på att behöva göra om det. Helger är okej, man ska ju leva lite också ;)
- Dra ner på kolhydrater. Till lunch och oftast middag, så äter jag ägg, avocado eller typ broccoli, istället för pasta, potatis, ris osv.

en vanlig lunch
Än så länge går det bra, och jag är stolt över mig själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar