fredag 16 augusti 2013

hoppet är det sista som dör

Varje kväll när Melwin somnar så tänker jag; "i natt, är det natten han kommer att sova". Det tänker jag varje dag, vilket gör att man trots trötthet och vetskapen om att man snart kommer att bli väckt igen (och igen) ändå somnar förhoppningsfull. Efter 10 månader tänker man kanske att jag borde ha lärt mig att det inte kommer bli så mycket sömn, men ändå är det något som gör att jag fortsätter hoppas. Och så länge som jag TROR att han kommer att sova, kommer jag inte bli galen. Dessutom kommer jag ständigt på nya saker att prova, som heeeelt klart kommer fungera. Även om inget har funkat hittills så kommer han ju sova en vacker dag. Det är ju inte så att han kommer fortsätta på detta vis tills han flyttar hemifrån.
Därför fortsätter jag hoppas och tro, för vem vet, i natt kanske han sover?

Det är ju inte heller så att jag hoppas på att han ska sova hela natten, nej då. Bara att det ska ha gått mer än två timmar sedan jag kollade på klockan senast. Ibland skiner han till, och sover 5-6 timmar i ett svep. Natten därpå brukar oftast vara ovanligt dålig istället, men jag vågar ändå inte ändra på något som vi gjorde den natten han sov bra.

Just nu håller vi på att testa en ny sak, att han bara ska sova EN gång om dagen, istället för två. Jag har märkt att de dagar han sovit en gång, så har han oftast en längre sömnperiod på natten än de dagar som han sover två gånger. Därför höll jag honom vaken hela förmiddagen idag, från 7.30 till 13.00, så han kommer antagligen somna runt 20-21ikväll och förhoppningsvis sova bra i natt. Hoppas hoppas hoppas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar